Posted by: sazliansari | July 27, 2009

Subjek Pendidikan Islam (sekolah menengah) vs PPSMI

Subjek Pendidikan Islam (sekolah menengah) vs PPSMI

Tanggal 7 Mac 2009 kita menyaksikan satu Perhimpunan besar telah diadakan di Kuala Lumpur. Demonstrasi yang diadakan atas tujuan untuk mendesak kerajaan bagi memansuhkan Pengajaran & Pembelajaran Sains & Matematik dalam Bahasa Inggeris dimansuhkan seberapa segera yang mungkin.
Alhamdulillah rakyat Malaysia khasnya bangsa Melayu sedar & berani berjuang untuk memartabatkan bahasa ibunda.

Sedarkah kita bukan bahasa sahaja yang telah diperjudikan oleh sistem pendidikan kita tetapi pendidikan Islam yg lebih penting & utama dari itu turut diperkosai.
Cuba kita ajukan soalan kepada ibubapa atau murid sekolah menengah itu sendiri mengenai subjek yg diajarkan di sekolah. Pasti mereka menjawab; sains, matematik, bahasa melayu, bahasa inggeris, sastera (bagi aliran satera)dan subjek-subjek sains (bagi aliran sains contohnya fizik, kimia, biologi). Mungkin ada murid yang menyebut PI tetapi tidak disebut dahulu (iaitu setelah di sebut subjek-subjek lain kemudian barulah disebut PI). Dikalangan ibubapa pula kebanyakkannya tidak mengetahui bahawa anak mereka ada subjek PI d sekolah menengah.

Persoalanya?????
Di manakah letaknya martabat subjek Pendidikan Islam?????????
Kerana kita perlu jelas & faham bahawa Islam itu sendiri adalah terlebih penting dan sangat tinggi berbanding bahasa, terhadap diri setiap manusia. Bahasa hanya setakat memberi indentiti bangsa. Tetapi Islam memberi identiti pegangan, kepercayaan dan cara hidup manusia. Melibatkan akidah, syurga atau neraka.
Tetapi apa akan jadi kepada remaja kita sekiranya mereka yang bergelar murid ini tidak merasakan PI yang diajar disekolah merupakan subjek penting, yang mereka perlu berikan tumpuan. Bukannya hanya sekadar memenuhi jadual waktu sahaja.

Banyak persolan yg perlu kita lontarkan:
1. Setakat mana keseriusan pelajar kita terhadap PI apabila ia tidak menjadi subjek teras
2. Sejauh manakah penekanan yang pihak sekolah berikan terutama guru-guru terhadap subjek ini.
3. Setinggi mana martabat subjek PI ini diangkat, baik di pihak guru mahupun murid.
4. Peka kah ibubapa terhadap kepentingan PI
5. Adakah Kementerian Pelajaran benar-benar ikhlas dalam mewujudkan subjek ini; atau hanya sebagai mengisi Sukatan Kurikulum.

bersambung…………………

About these ads

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: